به گزارش دیارجنوب، “الهه غریب زاده” مشاور حوزه میراث ناملموس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از اشک شوق همراه بغضش در این رویداد باما به گفتگو نشست.
غریب زاده بیش از یک دهه گذشته بک تنه بار حوزه لباس بوشهری را به دوش کشیده است و توانست اولین پژوهش حوزه تاریخ لباس بوشهر را با مقدمه دکتر سید جعفر حمیدی و تایید پرفسور ایرج نبی پور و هیات داوران مطرح دانشگاهای بوشهر و تهران در موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعد آباد ایران رونمایی نماید و با طراحی لباس و اجرا و نصب اولین مجسمه زن با لباس بوشهری در استان به جاذبه های گردشگری دیارمان کمک کند در تماس تلفنی ما با شوق فراوانی عنوان کرد که بالاخره با نهایت احترام به همه اقوام ساکن در منطقه ، و با استقبال جناب آقای سجادی منش، نفنوف بومی بوشهر جایگزین لباس اقوام در این رویداد شد و انتشار این مهم در فضای مجازی موجب روحیه بخشی به خانواده های قدیمی بوشهر شد.
الهه غریب زاده، مدرس و محقق حوزه تاریخ و فرهنگ این گونه میگوید: به بهانه حضور در هجدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته ایران در تهران با هدف گردشگری و صلح و با شعار ایران خانه همه ماست، برخود لازم دانستم که با احترام به همه زحمات هم تیمی هایم در حوزه گردشگری ،بویژه صنایع دریایی آقای حجت محمدی و اقامتگاه و بوم گردی پیسو و لیان تور و….از بهترین بخش فرهنگی نمایشگاه در حوزه لباس سنتی بوشهری چند کلامی بنگارم و از پایان یافتن انتظار سالیان دورم برای استفاده از پوشش اصیل بوشهری به عنوان مهمترین مولفه فرهنگی اجتماعی بوشهر، به همت آقای دکتر اسماعیل سجادی منش صحبت نمایم.
استفاده از لباس های بومی مردمان بوشهر با توجه به اسناد تاریخی و جنس و رنگ پارچه های وارداتی بویژه در یکصد سال اخیر
مولف اولین کتاب تاریخ لباس بوشهر اضافه نمود: تمام عوامل موثر در هویت، بر پوشاک نیز متجلی شده است و تقریبا میتوان آنها را دو روی یک سکه دانست. در نتیجه، امروزه اگر جوامع بخواهند هویت بومی و ملی خود را تعریف و حفظ نمایند، میبایست به نقش لباس و تاثیر آن در حفظ و ارتقا هویت توجه نمایند. بطور کلی میتوان از لباس بعنوان یکی از جلوه های هویت ملی و عناصر مهم فرهنگی در هر جامعه نام برد که بیانگر امنیت و حس تعلق بوده و براساس آگاهی و درک افراد و مواردی همچون تابعیت، قومیت، دین، طبقه فرهنگی و اجتماعی، هر گروه از جامعه را با فرهنگ متمایز نمایان می سازد.
عضو کمیته فرهنگی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر ادامه د اد:در سالهای اخير جشنوارهها و نمایشگاههای متعددي در حوزههای فرهنگي در عرصههای ملی و بینالمللی برگزار گرديده است و بسياري از گروههای فرهنگی هنری تا همین چندي پيش، برنامههای تبليغاتي متفاوتي را تجربه نموده بودند و يا از ابزارهای متفاوتي براي تبيين برنامههای خود استفاده میکردند و حرکتي جديد را براي اجراي برنامههای عمومي و همچنين استفاده از ابزارهای نوين اطلاعرسانی آغاز نمودهاند. درعینحال در بسياري از موارد نبود استانداردهای محلي لباس موجب نارضایتی بسیاری از دغدغه مندان و فرهنگ دوستان در بوشهر شده است.
نمونه دستار بستن مردانه و طراحی پنجره بوشهری بر شال الهه غریب زاده برای معرفی فرهنگ بوشهر
و با نگاهی اجمالی میتوان متوجه شد تبليغات جشنوارههای بازیهای بومی و محلی و بهعنوانمثال عینی استفاده از لباس های اقوام مهاجر از لرهاو ترک های عزیزمان و همچنین برقعهای بندرعباسی در کلیپهای موسیقی بوشهری نوعی تضاد و یا بهعبارتیدیگر سردرگمی مابین مرز فرهنگی بوشهر و بندرعباس و ترکهای قشقایی و بختیاری را موجب گشته است.
که متأسفانه امروزه ما شاهد لباسهایی منافات باسنت اصیل بوشهری و بهصورت جایگزینی نامناسب برای ارزشهای پوشاک بنیادی هستیم که به علت رنگ و لعاب آن و عدم آگاهی نسل نویافته، موردپذیرش اجتماعی شده و بهعنوان ارزش و الگو در سایر شهرها و کشورها قلمداد شده است.
دوخت نفنوف از مرضیه عبدالعلی پور مدرس حوزه طراحی دوخت
برای رسیدن به نتیجه مطلوب، برگزاری سمینار علمی و تخصصی حوزه پوشاک میتواند تاثیرگزار ترین حرکت فرهنگي در حوزه حفظ پرونده سنت بوشهری و از سوي ديگر يکي از بزرگترین رویدادهای فرهنگي قومشناسی ايران به شمار رود.
چنين جشنوارهای با تمام ابعاد پیشبینیشده نظیر ارتباط با صاحبنظران و انديشمندان و برگزاري جشنها و برنامههای عمومي جشنواره استاني، طراحي پوستر، پیامهای تصويري، جشنواره استاني عکس، میتواند بالا بردن سطح آگاهیهای جامعه در تمام سطوح تأثیرات ویژهای بر فرهنگ و نحوه برخورد مردم بااینهمه مهم بگذارد، ازاینروی نتايج و رهاوردهای منحصربهفردی را بر جا گزارد و بیشک رسانه در به ثمر رسیدن غایت امر، مؤثر است.که البته این نیز به عنوان برنامه آتی مجموعه میراث فرهنگی به تایید ایشان رسیده است.
رسانههای جمعی، میتوانند با معرفی هر چه بیشتر آن در شبکههای مجازی، کانالهای آموزشی و سایتهای اینترنتی معتبر در جهت آشناسازی افراد با این مهم گام بردارند. تبليغات رسانهای، تبليغات محيطي در شهر، تبليغات همراه با بازیهای بومی و محلی، تبليغات جشنوارهای و غيره … استفاده از شبکههای مجازی اينترنتی با حضور گسترده کاربران ايراني از دیگر نکات اجرايي برنامههای تبليغاتي و فرهنگسازی سنتی میباشد که این مهم با همراهی تلویزیونهای تخصصی اینترنتی و تولید محتواهای مرتبط قابل اثر است.