عزاداری سنتی استان بوشهر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود

  • کد خبر : 3203
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
عزاداری سنتی استان بوشهر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود
مردم استان بوشهر در سوم محرم در صحن قدس حرم مطهر رضوی مراسم سینه زنی سنتی بوشهر را برگزار و برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام عزاداری خواهند کرد.

به گزارش دیارجنوب، مهران خورده بین مقدم؛ مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان بوشهر از برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در صحن قدس حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: این مراسم در شب سوم محرم برابر با هجدهم تیرماه برگزار می‌شود.
خورده بین مقدم گفت: این مراسم در قالب طرح عزاداری سنتی اقوام و استان‌ها در دهه اول محرم با حضور هیئت‌های عزاداری ۱۶ استان برگزار ی‌شود که استان بوشهر در شب سوم محرم مراسم عزاداری خود را با برنامه‌های سینه‌زنی سنتی، دمام زنی، سخنرانی، سینه زنی پامنبری و بر حیدری(ایا مظلوم) برگزار می‌کند.
وی افزود: به دلیل نوع خاص سینه زنی سنتی بوشهر و برای اجرای هرچه بهتر این مراسم تعداد ۳۷۰ نفر از بوشهر اعزام می شوند و تعداد ۵۰ نفر از بوشهری‌های ساکن مشهد نیز در حرم به جمع عزاداران می پیوندند.
مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان بوشهر گفت: این کاروان عزاداری صبح یکشنبه هفدهم تیر ماه از بوشهر به سوی مشهد مقدس حرکت کرده و سه شنبه نیز از مشهد مقدس به سمت بوشهر باز می‌گردد.
خورده بین مقدم هدف از اجرای این طرح را پاسداشت آداب و رسوم صحیح عزاداری سنتی اقوام و تمرکز این عزاداری‌ها در حرم مطهر رضوی عنوان کرده و افزود: این امر باعث می‌شود تا یک بانک اطلاعاتی عزاداری گردآوری شود.
وی افزود: تلاش شده است عزاداری رضوی فرهنگ سازی گردد و همچنین سنت حسنه عزاداری سنتی به عنوان میراث شفاهی و فرهنگ اصیل ایرانی از شبکه‌های رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران منعکس گردد.
مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان بوشهر در پایان گفت: می‌توان با شناسایی بزرگان هیئت‌ها و نقش آفرینی آنها در عزاداری درست و صحیح، برای برنامه های آستان مقدس حضرت رضا علیه السلام در دهه اول ماه محرم و دهه آخر صفر بهره مند شد.

لینک کوتاه : https://deyarejonoub.ir/?p=3203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.