کشت موفقیت آمیز گیاه مارچوبه در دشتستان

  • کد خبر : 6969
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
کشت موفقیت آمیز گیاه مارچوبه در دشتستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: نخستین بار کشت الگویی گیاه مارچوبه در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان با موفقیت انجام شد.

به گزارش دیارجنوب، کبری توکلی روز پنجشنبه اظهار کرد: مارچوبه گیاهی گلدار و چندساله و دوپایه از راسته مارچوبه، تیره مارچوبگان و سرده مارچوبه است که بومی بیشتر مناطق اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیا است.

وی با اشاره به اینکه گل‌های بسیار کوچک گیاه مارچوبه در روی پایه‌های نر و ماده قرار دارند افزود: گل‌های آن دارای ۶ کاسبرگ و ۶ گلبرگ و ۶ پرچم و یک مادگی سه برچه‌ای است گه گل‌های نر به رنگ زرد مایل به سبز بوده و بطور کامل از گل‌های ماده که بطور معمول به رنگ قرمز در می‌آیند قابل تشخیص می‌باشند.

توکلی یادآور شد: بطور معمول برداشت مارچوبه از سال سوم، یعنی دو سال پس از انتقال تاج آن به محل اصلی آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: محل کاشت گیاه مارچوبه در ایران قزوین (شهر سگزاباد)، خوی، تبریز، نواحی مختلف البرز، قصر قجر، جلفای اصفهان، اراک، کرمانشاه، جنوب ایران، و مهارلو در شیراز است.

وی تصریح کرد: همچنین در روستای “رز” از توابع شهرستان ماهنشان استان زنجان و روستای رباط از توابع شهرستان شهربابک در استان کرمان در فروردین ماه به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه به‌عنوان یک سبزی خوراکی به صورت خام یا پخته استفاده می‌شود.

توکلی با بیان اینکه کاشت این گیاه در شهرستان دزفول استن خوزستان نیز رواج پیدا کرده‌است گفت: در ابتدای سال زراعی گذشته با هماهنگی مدیریت امور زراعت با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول، کارگاه آموزشی توسعه کشت مارچوبه توسط عضو هیات علمی آن مرکز برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرافزود: در همین زمینه به کارشناسان و بهره برداران استان بوشهر آموزش های لازم داده شده است .

وی یادآور شد: برای بررسی امکان سنجی، کشت مارچوبه برای نخستین بار در زمینی به مساحت یک هکتار در منطقه تنگ ارم دشتستان در قالب ۲۰ هزار ریزوم گیاه مارچوبه انجام شد.

توکلی ادامه داد: کشت محصولات جدید با مزیت اقتصادی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر است.

وی گفت: گیاه مارچوبه بین ۱۲تا ۱۵سال توان تولید محصول اقتصادی دارد و بخاطر قیمت مناسب آن در بازار پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده کشت این گیاه در استان بوشهر توسعه یابد.

لینک کوتاه : https://deyarejonoub.ir/?p=6969
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.